5 sposobów na zwiększenie przyswajalności białka

Białko to zdecydowanie jeden z najważniejszych makroskładników w diecie, bez względu na to, czy trenujesz systematycznie, odchudzasz się przy pomocy diety, czy prowadzisz siedzący tryb życia. Z uwagi na jego skomplikowaną strukturę przestrzenną, niecałe białko jest w pełni przyswajane przez organizm. Jak zwiększyć jego przyswajalność, by odczuć z tego powodu korzyści zdrowotne i dietetyczne?

Dlaczego należy dbać o przyswajalność białek?

Codzienna dieta dostarcza nam określonej ilości białek. Ich źródłem są głównie produkty odzwierzęce, a w nieco mniejszym stopniu roślinne – głównie zboża, orzechy czy nasiona roślin strączkowych. Odpowiednie bilansowanie codziennej diety bez względu na styl życia jest dość kłopotliwe – nawet dietetycy robią to przy pomocy specjalnych programów komputerowych, które znacznie ułatwiają kontrolowanie podaży wszystkich składników. Białko jest materiałem budulcowym dla mięśni, ale również dla tkanek skóry, enzymów, hormonów, krwi i limfy. Spożywając je w dużej ilości w diecie, na przykład w postaci mięs i produktów mlecznych, dostarczamy sobie kompletu aminokwasów niezbędnych do ich budowy, ale również dużych, często nadmiarowych ilości tłuszczów. Aby zachować zgrabną sylwetkę, korzystniej jest zwiększyć wchłanianie białek z mniej kalorycznej, ale za to pełnowartościowej diety. Jak to zrobić?

  1. Błonnik – tak, ale bez przesady. Myślisz, że spożywając bardzo wysokie ilości błonnika, przyspieszysz swój metabolizm? Owszem, ale organizm nie przepada za włóknem pokarmowym w nadmiernej ilości. Około 40 gramów błonnika dziennie to wystarczająco, by zadbać o właściwy pasaż jelitowy i zapewnić mikroflorze jelitowej właściwą ilość prebiotyku. Spożywanie błonnika w nadmiarze może gwałtownie przyspieszyć pracę jelit, spowodować wzdęcia i biegunki, czyli zbyt szybkie opróżnianie jelit z ich treści – to z kolei sprawi, że białko z pożywienia zostanie wydalone, zanim zostanie w pełni wchłonięte.
  2. Prawidłowa obróbka kulinarna. Smażenie czy grillowanie potraw sprawia, że część ważnych aminokwasów z mięsa czy produktów mlecznych ulega zniszczeniu, tym samym pogarsza się skład aminokwasowy produktów białkowych. Parowanie, gotowanie, czy suplementacja diety specjalnym białkiem to dobry sposób, aby zdecydowana większość aminokwasów została wchłonięta do organizmu przy minimalnej podaży kalorii. Odżywka białkowa dla kobiet SlimMeNatural dodana do koktajlu czy omletu zapewni Ci właściwą podaż białka bez zbędnych kalorii.
  3. Dobieraj produkty o wysokim poziomie strawności. Wegańskie odżywki białkowe to produkty w 100% pochodzenia roślinnego, produkowane z roślin strączkowych o zdrowym profilu aminokwasowym. Zadbano w nich o maksymalną przyswajalność białek, dzięki czemu nawet przy diecie wegańskiej uda się odpowiednio zbilansować jadłospis tak, aby białka były korzystnie wchłaniane przez organizm.
  4. Unikaj substancji antyodżywczych. Na przykład kawa, czy herbata zawierają inhibitory trypsyny czyli substancje hamujące aktywność trypsyny, jednego z aminokwasów. Jeśli więc spożywasz koktajl białkowy SlimMeNatural, postaraj się nie popijać go kawą ani herbatą w jednym posiłku – dzięki temu produkt ten będzie miał szansę zadziałać w Twoim organizmie, jak należy!
  5. Dokładnie przeżuwaj. Skomplikowana struktura przestrzenna białek powoduje, że muszą one przejść przez wiele etapów trawienia w praktycznie każdym odcinku układu pokarmowego, aby finalnie aminokwasy mogły zostać wchłonięte do krwiobiegu. Jeśli jesz w pośpiechu mięso, nie dajesz sobie szansy na porządne rozdrobnienie jedzenia w jamie ustnej, nadtrawienie go, strawienie w żołądku i wchłonięcie w jak największym procencie w jelitach. Tym samym – część Twojego posiłku nie zostaje wchłonięta i nie możesz czerpać z niego korzyści. Odżywka białkowa dla kobiet w proszku ma postać, która ułatwia trawienie – dlatego warto ją włączyć do swojej diety, by zwiększyć wchłanianie białek!

Redakcja diety-fitness.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.