Węglowodany złożone i proste

 Węglowodany można podzielić na złożone i proste. Podział wynika z szybkości z jaką są one wpierw trawione a później zamieniane w cukier absorbowany przez ciało.
Węglowodany proste można znaleźć między innymi w owocach, warzywach i produktach mlecznych. Są one szybko trawione i absorbowane przez nasze ciało. Można je także znaleźć cukrze rafinowanym, ciastkach, ciastach i innych słodkich substancjach. Innymi popularnymi przykładami są biały chleb, biały ryż i makaron.

Węglowodany złożone i proste

Węglowodany złożone z kolei są trawione znacznie dłużej przez nasz układ pokarmowy. Przykładami są pełne ziarna, warzywa bogate w skrobię i warzywa strączkowe.

Węglowodany to główne paliwo dla naszego ciała. Mają ogromne znaczenie zwłaszcza przy dużym wysiłku fizycznym. Jednak zachowanie odpowiedniego balansu między tymi dwoma rodzajami węglowodanów może okazać się kluczowe w odchudzaniu.

Jedzenie zbyt dużej ilości węglowodanów może powodować tycie, gdyż ich nadmiar jest łatwo zamieniany na tłuszcz, który z kolei jest składowany w komórkach tłuszczowych np: na brzuchu.

Wielu ekspertów od dietetyki uważa, że węglowodany powinny stanowić od 50 do 60 procent kalorii spożywanych w ciągu dnia. Warto jednak dodać, że najlepiej jeśli będą to głównie węglowodany złożone. Oczywiście można spożywać węglowodany proste ale najlepiej w formie owoców, warzyw czy produktów mlecznych z niską zawartością tłuszczu.

1. Węglowodany proste

Węglowodany proste powszechnie uznawana są za ich złą odmianę, ale głównie chodzi tu o te, które zostały przetworzone w nienaturalny sposób, aby otrzymać końcowy słodki produkt jak czekoladę. Naturalne proste węglowodany nie są szkodliwe dla nas i nie wpłyną negatywnie na nasze wysiłki związane z odchudzaniem.

Oto lista naturalnych produktów złożonych w dużej mierze z węglowodanów prostych. Te produkty zawierają mało prostych cukrów i nie wpływają negatywnie na naszą wagę:
- Jabłka
- Jeżyny
- Czarna porzeczka
- Cherry
- Żurawina
- Grejpfruty
- Kiwi
- Cytryna
- Melon
- Pomarańcze
- Brzoskwinia
- Gruszka
- Śliwka
- Maliny
- Truskawki

Jak widać są to owoce i ich spożywanie nie jest dla nasz szkodliwe. Szkodliwe natomiast są przetworzone produkty zawierające przetworzone węglowodany proste. Produkty te zawierają dużo cukrów i są wysokokaloryczne. Jeśli chcesz schudnąć należy zacząć od ograniczenia ich spożycia:
- Cukier stołowy
- Ciasta
- Biszkopty
- Dżem
- Czekolada
- Krówki
- Cukierki
- Toffi
- Gumy do żucia
- Cukierki z masy gotowanej
- Słodycze z miętą
- Lukrecja
- Miód
- Napoje bezalkoholowe
- Owoce w puszce

2. Węglowodany złożone

Węglowodany złożone występują głównie w formie pełnoziarnistej i są to na przykład chleb pełnoziarnisty, owsianka, muesli czy brązowy ryż. Węglowodany te są rozbijane na glukozę znacznie wolniej niż w przypadku węglowodanów prostych i przez to dostarczają nam energii powoli i zaspokajają nas przez cały dzień.

Węglowodany złożone i proste Wszystkie węglowodany są rozbijane do glukozy na potrzeby produkcji energii potrzebnej do napędzania ciała. Naturalne produkty bogate w węglowodany złożone to źródło wielu witamin i minerałów potrzebnych nam przy produkcji energii. Węglowodany proste, głównie te przetworzone, są często pozbawione tych naturalnych składników, przez co część energii powstałej z ich spalania jest przetwarzana w tłuszcz i składowana w komórkach tłuszczowych naszego ciała.

Oto lista naturalnych produktów zawierających dużą ilość węglowodanów złożonych. Najlepszym ich źródłem są właśnie produkty w naturalnym, nieprzetworzonym stanie:
- Otręby
- Kiełki pszeniczne
- Jęczmień
- Kukurydza
- Gryka
- Mąka kukurydziana
- Owsianka

W jakich produktach, które spożywamy codziennie można znaleźć dużo węglowodanów złożonych:
- Makarony
- Spaghetti
- Ryż brązowy
- Ziemniaki
- Pozostałe warzywa korzeniowe
- Pieczywo razowe
- Zboża pełnoziarniste
- Kasza
- Wszystkie otręby
- Muesli
- Maniok
- Kukurydza
- Groch
- Fasola
- Soczewica