Pokarmy obniżające cholesterol

Większość z nas wie, jakie pokarmy powodują zwiększenie cholesterolu, ale czy wiemy, co powoduje jego obniżenie?
Jedząc pewne produkty można znacząco obniżyć poziom cholesterolu. Cholesterol jest jak najbardziej potrzebny naszemu ciału do normalnego funkcjonowania, ważne jest jednak zachowanie odpowiednich proporcji. Można wyróżnić dwa rodzaje cholesterolu: zły i dobry. Należy się skupiać na obniżaniu poziomu tego złego cholesterolu, bo to on odkłada się w naszych żyłach i może prowadzić do ich przytkania i zawału.

Najlepsze pokarmy obniżające cholesterol

1. Pokarmy zawierające błonnik

Pokarmy bogate w błonnik są generalnie bardzo zdrowe dla naszego ciała. Błonnik powoduje, że część złego cholesterolu nie przenika do krwi i jest wydalane wraz z nim z organizmu. Gdzie można go znaleźć? Otóż przede wszystkim w owocach i warzywach, ale także w płatkach, otrębach.

pokarmy a cholesterol

2. Pełne ziarna

Obecnie wiele produktów można kupić w formie pełnoziarnistej, nieprzetworzonej. Są to makaron, chleb, krakersy, ciastka itd. Produkty pełnoziarniste obniżają cholesterol i zmniejszają znacząco ryzyko chorób serca.

3. Ryby

Jedz rybę przynajmniej 2 razy w tygodniu. Kwasy omega 3 zawarte w rybach obniżają ciśnienie i zmniejszają ciśnienie krwi. Jedzenie ryb nie tylko obniża zły cholesterol LDL, ale zwiększa jego dobrą odmianę HDL.

4. Orzechy

Orzechy włoskie, pistacje i inne orzechy są bogate w błonnik, witaminę E itd, dzięki czemu skutecznie mogą obniżyć cholesterol. Niestety orzechy potrafią być wysokokaloryczne, więc ogranicz ich spożycie.

5. Oliwa z oliwek

Oliwki zawierają antyutleniacze, które są pomocne w obniżaniu złego cholesterolu. Dodawaj maksymalnie 2 łyżki oliwy do sałatek warzywnych.

6. Czosnek

Niektóre ze składników czosnku są zdolne do obniżenia produkcji cholesterolu w wątrobie.

7. Soja

Soja zawiera związki o nazwie izoflawony. Powodują one obniżenie złego cholesterolu LDL. Jeśli jesteś wegetarianinem to zamiast ryb jedz pokarmy sojowe.

8. Awokado

Olej zawarty w awokado działa na cholesterol w żyłach. Efekty można zauważyć już po 2 tygodniach. Awokado zawiera nienasycone tłuszcze, które pomogą w wielu problemach z sercem

9. Zielona warzywa

Obniżają cholesterol, są bogate w witaminę A, wapń i przede wszystkim zawierają antyutleniacze i błonnik.

10. Inne pokarmy, które mogą pomóc

- łosoś
- cebula
- nasiona słonecznika
- sok z grejpfruta
- chude mięso
- sok z żurawiny
- jogurt