Dieta wątrobowa

Dieta wątrobowa wpływa pozytywnie na zdrowie, system ochronny organizmu oraz oczywiście pozwala na osiągnięcie zdrowej wagi. Dla osób, które nieumyślnie straciły na wadze, dieta ta wpływając pozytywnie na wątrobę może prowadzić do lepszego apetytu i powrotu do odpowiedniej wagi. Dla osób chcących zrzucić parę kilogramów z kolei dieta wątrobowa pozwala na zmniejszenie łaknienia i poprawę kondycji zdrowotnej.
Oczyszczanie wątroby

Dieta wątrobowa poprzez oczyszczanie wątroby może pozytywnie wpływać na stan skóry. Dlaczego? Wszystko co nie zostaje przetrawione wpada do wątroby. Wiele substancji toksycznych jest przechwytywanych przez wątrobę, ponieważ została ona zaprojektowana do usuwania naturalnych toksyn z krwi. Wiele jednak toksyn "nienaturalnych", które codziennie spożywamy może prowadzić do przeciążenia, zapchania wątroby, przez co niekorzystnie wpływać na nasze zdrowie.

Do takich toksyn można zaliczyć:
- Antybiotyki
- Substancje rakotwórcze
- Konserwanty żywności i dodatków
- Leki hormonalne
- Jedzenie z fast foodów
- Pestycydy
- Cukier (sztuczne substancje słodzące jak aspartam)

dieta wątrobowa
Od czego zacząć?

Zanim zaczniesz dietę zapisz symptomy występujące u ciebie. Po miesiącu będziesz móc do tego wrócić i zobaczyć czy nastąpiła jakaś poprawa. Taki dziennik pozwoli ci utrzymać motywację kiedy zobaczysz, że to przynosi pozytywne dla twego zdrowia efekty.

Niezdrowa wątroba może być przyczyną wielu problemów jak:
- Alergia
- Astma
- Wzdęcia
- Wysokie lub niskie ciśnienie
- Zaparcia
- Depresja
- Biegunka
- Suche włosy
- Sucha skóra
- Bóle głowy
- Bezsenność
- Bóle stawów
- Słaba koncentracja

Jak działa dieta oczyszczające wątrobę?

Kiedy stężenie toksyn ogranicza działanie wątroby w zakresie usuwania szkodliwych pozostałości z jedzenia prowadzi to do gromadzenia się toksyn w innych organach i komórkach ciała. Dieta wątrobowa dostarcza odpowiednich wartości odżywczych pomagających w oczyszczaniu wątroby.

dieta wątrobowa

Przez pierwszych kilka dni należy pić dużo wody, jeść świeże owoce i warzywa (nie gotowane). To spowoduje spowolnienie procesu trawiennego a wątroba będzie mogła się skupić na usuwaniu toksyn z organizmu.

Po kilku pierwszych dniach można zwiększyć ilość przyjmowanych pokarmów ale zakazane są wciąż:
- Czerwone mięso
- Żywność przetworzona
- Cukier i słodziki
- Słone jedzenie
- Alkohol
- Napoje słodkie
- Smażone jedzenie
- Kofeina

Co jeść i pić?

Dieta wątrobowa wymaga spożywania pokarmów nie przetworzonych, w tym chleba pełnoziarnistego. Poza tym należy pić dużo nie gazowanej wody mineralnej, gdyż to pomoże wypłukać toksyny z organizmu. Z jedzenia raczej należy wybierać pokarm bogaty w błonnik, z niską zawartością tłuszczy oraz przetworzonych węglowodanów (węglowodany proste). Staraj się koniecznie unikać napojów i pokarmów bogatych w cukier.

Jedz dużo świeżych owoców i warzyw. Picie świeżych soków z warzyw i owoców dostarcza witaminy i enzymy bez angażowania wątroby w proces trawienia. Dodaj rybę do diety 2 razy w tygodniu jako nisko-tłuszczowe źródło białka. Wybierając składniki do sałatki wybieraj te bez tłuszczu, cukru czy konserwantów.

Zalety i wady

Niskotłuszczowa natura diety oczyszczającej wątrobę pozwala na utratę niechcianej wagi. Główną jednak jej zaletą jest oczyszczona wątroba i lepszy stan zdrowia organizmu - niższe stężenie toksyn.

Niestety symptomy detoksu mogą być nieprzyjemne i trwać od kilku do kilku tygodni. Do nich można zaliczyć bóle głowy, brak apetytu, nudności, zmęczenie, zawroty głowy, biegunka i inne. Nie pozwól, aby te niedogodności powstrzymały cię od oczyszczenia organizmu. Korzyści z czystej wątroby znacznie przewyższają niedogodności związane z jej oczyszczaniem. Jak w przypadku każdego nowego systemu dietetycznego poszukaj wsparcia wśród dietetyków.

Przykładowy jadłospis

Dzień 1

Zacznij dzień od szklanki soku wymieszana z 2 łyżkami lnu. Godzinę później wypij 200ml wody. Przez cały dzień pij zamiennie soki z wodą ale już bez dodatku lnu. Dodaj len do ostatniej szklanki soku przed pójściem spać.

Dni następne

Śniadanie: Jajecznica z dwóch jaj, warzywa, pomarańcz, woda z sokiem z cytryny
Przekąska: Jogurt naturalny plus owoc
Obiad: Sałatka z buraków, karczochów i chudego białka
Przekąska: Pieczone jabłko z cynamonem i gałką muszkatołową
Kolacja: Duża porcja kalafiora, brokułów i chude białko.