Dieta ketonowa

Dieta ketogeniczna jest dietą niskowęglowodanową, która okazuje się skuteczna w odchudzaniu. Węglowodany jak wiemy są głównym źródłem energii dla naszego organizmu. Niestety nadmiar węglowodanów jest przetwarzany na glikogen, który jest wykorzystywany tylko w trudnych warunkach.
Tłuszcze przetwarzane są w drugiej kolejności, za węglowodanami. Podczas rozbijania tłuszczy powstają kwasy tłuszczowe z ciałami ketonowymi. Ten stan nazywany jest ketozą, wówczas ciało czerpie energię z zapasów tłuszczu w organizmie. Głównym celem diety ketogenicznej jest wywołanie właśnie takiego stanu.

dieta ketonowa

Dieta ketonowa na odchudzanie

Jak już było wspomniane dieta ogranicza spożycie węglowodanów do absolutnego minimum bo tylko to może wywołać stan ketozy. Oznacza to, że wszystkie owoce i warzywa bogate w węglowodany powinny być ograniczone do minimum. Jakie pokarmy są jednak dozwolone?

Pokarmy wysokobiałkowe
- stek, bekon, ryby, cielęcina, drób, inne mięsa, jajka, żółty ser

Warzywa
- groch, cebula, brukselki, kalafior, cukinia, sałata, seler, pomidor, ogórek, papryka, fasola, brokuły, marchew, pietruszka

Orzechy i nasiona
-
orzechy włoskie, nasiona dyni, nasiona słonecznika

Pokarmy, których trzeba unikać
- ryż, mleko, ziemniaki, kukurydza, owoce, czekolada, chleb, bułki, makaron, twaróg, pełne ziarna

Przykładowy jadłospis

Śniadanie:
- 2 jajka sadzone
- 2 plastry bekonu
- 1 pomidor

Obiad:
- grillowana ryba ze smażonymi warzywami (fasola, papryka, pieczarki) na oleju z lnu

Przekąski:
- jogurt naturalny z owocami lub kilka plasterków sera

Kolacja:
- Stek wołowy zawinięty w sałatę

Podsumowanie


Dieta ketogeniczna z pewnością może pomóc w odchudzaniu. Jednak ponieważ jest to dieta mocno ograniczająca spożycie węglowodanów a więc i warzyw i owoców, które zawierają także dużo witamin i minerałów, to zanim po nią sięgniesz skonsultuj się z lekarzem, aby ustalić czy tego typu dieta może być przez ciebie stosowana.